Kohti puolimaratonia

Nyt se on sitten päätetty, että osallistun elokuun lopussa puolimaratonille. Alun perin ajatuksena oli osallistua vasta ensi vuoden kesällä, mutta se alkoi aika nopeasti tuntumaan niin kaukaiselta, että päätin aikaistaa osallistumisen tämän kesän lopulle.

Tapahtumaksi valikoitui Porvoon Mitalla Juoksut 28. elokuuta. Yksi syy juuri tuohon tapahtumaan osallistumiseen oli se, että se on sopivasti vasta kesän loppupuolella, joten minulla on hyvin aikaa harjoitella ilman suurempia paineita. Toinen syy oli se, että olen Porvoosta alun perin kotoisin, joten on kiva päästä juoksemaan kotimaisemiin.

Olen etsinyt netistä tietoa ja erilaisia treeniohjelmia valmistautumista varten. Löysin TriathlonSuomi –sivustolta puolimaratoniin tähtäävän 8 viikon treeniohjelman aloittelijalle, jota muokkasin hieman itselle sopivammaksi. Alkuperäinen taulukko löytyy täältä.

VKO MA TI KE TO PE LA SU
1-4 Lepo Kevyt, tasavauhtinen juoksu 50min Lepo 15min kevyt + 20min reipas + 15min kevyt Lepo Kevyt juoksu 30-40min + Lihashuolto Pitkä 60-120min
5-6 Lepo Kevyt, tasavauhtinen juoksu 50min Lepo 15min kevyt + 30min reipas + 15min kevyt Lepo Kevyt juoksu 30-50min + Lihashuolto Pitkä 60-120min
7 Lepo Verryttely + 5 x 5min vedot 3-4min palautuksella Lepo Tasavauhtinen 75min Lepo Lepo Kevyt juoksu 50min
8 Lepo Kevyt, rentouttava juoksu 40min Lepo Kevyt 30min + kiihdytykset loppuun 3-5 x 30sek Lepo Lepo/Verryttelevä kävely PUOLIMARATON

Tuossa ohjelmassa lenkit on määritelty ajan mukaan, joten jos juoksen pyöreästi kympin tunnissa niin se antaa ehkä hieman osviittaa minkä mittaisista lenkeistä on kyse. Taulukosta puuttuu venyttelyt, joita yritän muistaa tehdä jokaisen lenkin jälkeen. Harkinnassa vielä on lenkkien pidentäminen vähintäänkin fiiliksen mukaan, sekä lihaskuntotreenin lisääminen. Löytyykö tähän kokeneemmilta mielipiteitä?

On muuten kummallista miten paljon eroja voi olla eri lenkkipäivien välillä. Toissapäivänä olin koko päivän väsynyt, ja jos ei minulla olisi hyvää itsekuria niin illan lenkki olisi taatusti jäänyt väliin. Tuskailin vielä ennen lähtöä että vuorossa oli 60-120 min lenkki, ja lähdin liikkeelle sillä ajatuksella että jos ei meinaa millään juoksu kulkea niin teen vaan lyhyen 5-7 km lenkin. Ei kuitenkaan mennyt kauaa että askel rullasi niin kevyesti, että päätin jo aika alkuvaiheessa jatkaa pidemmälle siitä mistä normaalisti olisin kääntynyt. Lopulta matkaa kertyi noin 12,5 km ja aikaa reilu tunti.

Tänään odottelin jo alkuillasta lenkille pääsyä, mutta kun vihdoin pääsin matkaan niin se olikin melkoista jolkottelua. Tuntui etten saanut juoksuun hyvää rytmiä, ja askeleet tuntui lähinnä sellaiselta raskaalta tömistelyltä sen sijaan, että askel olisi rullannut kevyesti ja pehmeästi. Olin alun perin meinannut tehdä suunnilleen saman lenkin kuin silloin toissapäivänä, mutta tökkivän suorituksen takia lenkin pituus jäi 7,5 kilsaan. Aina ei voi voittaa.

Seuraavalla kerralla muutama sananen juoksuvarusteista ja muista juoksijan oheistarvikkeista, joten stay tuned! 🙂

 

Saatat tykätä myös näistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *